Veel mensen vragen zich af wat de rol is van een reclamebureau. Aangezien de meeste reclamebureaus in Amsterdam te vinden zijn, bekijken we specifiek de rol van de creatieve bureaus samen met Reclamebureau Amsterdam, de creatieve afdeling van One Media.
Het is eigenlijk simpel. Een webbureau bouwt mooie websites, een copywritingbureau schrijft mooie teksten en een fotograaf maakt mooie beelden. Hun positionering is dus heel duidelijk, omdat ze alleen uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digital agency is vaak ook advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet heel duidelijk maakt.
Marketing bureau vs. reclamebureau
Het marketingbureau is eigenlijk een architect. Ze geeft strategisch advies aan de klant en het reclamebureau en tekent mee het plan voor de toekomst uit. Het marketing bureau specialiseert zich in strategie en adviseert over een breed marketingdomein dat zich uitstrekt over: branding, positionering, digital (online) marketing, online advertising en natuurlijk de klantenbelevenis en klantreis.
Je betaalt meestal een marketingbureau vooral voor marketingadvies of voor het schrijven van een gedegen marketingplan. Bepaalde marketingbureaus gaan ook de implemenentatie van het marketingplan begeleiden via reclame management diensten. Bij marketingbureaus vind je concluderend marketing consultants en marketing managers.
Pakkende reclamecampagnes
Het reclamebureau is bezig met mooie dingen maken. Reclamebureaus specialiseren zich in het vertalen van je verhaal naar pakkende reclamecampagnes. Het brengt dit verhaal in de media via advertenties, affichage en reclamespots op radio of TV.
Reclamebureau met goede creatieven
Zeker bij reclamebureaus uit Amsterdam stikt het van de goede creatieven en art directors die een bedrijfsverhaal of een bijzondere creatieve manier kunnen verpakken. Reclamebureaus zijn dus reclame specialisten en besteden weinig of geen aandacht aan andere pijlers binnen de marketingmix. Vanuit hun invalshoek zijn ze gewoon om een verhaal op een creatieve manier uit te schreeuwen via alle beschikbare (social) media.